Sunday, July 12, 2009

Guru Sokong Permansuhan Dasar Bahasa Inggeris


Komen:

Apa kurangnya bahasa Melayu digunakan sebagai ‘bahasa ilmu’. Pada zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Melaka pada abad ke-14, Bahasa Melayu digunakan sebagai bahasa antarabangsa ('Lingua Franca'). Pada zaman moden pula, bahasa Melayu banyak pinjam dan guna perkataan dari bahasa Jawa, bahasa Inggeris, bahasa India, bahasa Cina, dan sebagainya – maksudnya, bahasa Melayu di zaman moden sudah mantap, sehingga boleh digunakan sebagai ‘medium’ untuk mengajar pelajar di IPTA.

Bahasa Melayu pula digunakan dengan rasmi di mahkamah-mahkamah dan Parliament di Malaysia.

Jadi kenapa pula kita hendak susahkan pelajar kita, yang baru hendak mengenali huruf, dengan mengajar mereka matapelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris. Dengan mengajar dalam bahasa Melayu pun ramai yang gagal matapelajaran tersebut, ini pula hendak mengajar dalam bahasa Inggeris. Kajian dan Statistiks yang dijalankan secara ‘sulit’ oleh pihak kerajaan, NGOs dan individual juga mendapati ramai pelajar gagal setelah bahasa Inggeris diperkenalkan sebagai bahasa ilmu sains dan matematik di sekolah.

Ini bukan bermakna bahasa Inggeris dilupakan terus, ia boleh diajar dan dimantapkan di sekolah sebagai bahasa kedua.

Nota: Guru pun pening bila disuruh mengajar matapelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris, ini pula pelajar yang baru mengenali huruf.


URLhttp://www.hmetro.com.my/Current_News/myMetro/Sunday/Setempat/20090712083410/Article/index_html (12th July 2009)
Guru sokong (Permansuhan Dasar)
Oleh FUAD HADINATA YAACOB

KUALA LUMPUR: “Sebagai bekas pendidik, kami menyokong keputusan kerajaan memansuhkan PPSMI (Pembelajaran dan Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris).“Sebenarnya sejak dulu lagi kami membantah pelaksanaannya, malah menghantar surat bantahan kepada kerajaan dan ini satu kejayaan,” kata Timbalan Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad (YGMB), Prof Datuk Dr Hussein Ahmad, mengenai isu PPSMI. Kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu mesti dimantapkan, namun Bahasa Inggeris juga harus diberi tumpuan dan ini mesti dilaksanakan di semua peringkat, sama ada sekolah rendah, menengah, kolej dan universiti secara sistematik,” katanya selepas merasmikan Seminar Wakil Perhubungan YGMB negeri, di sini, semalam. Menurutnya, beliau berharap dengan kaedah yang betul dan terbaik, kanak-kanak boleh bertutur dalam dua bahasa berkenaan dengan lancar.

Rabu lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran mengumumkan pemansuhan dasar itu, sekali gus pengajaran dan pembelajaran kedua-dua subjek itu kembali kepada bahasa Melayu mulai 2012.

Sementara itu, Hussein berkata, YGMB yang kini memiliki 135,755 ahli di seluruh negara akan menyediakan lebih perkhidmatan.